onsdag 22. august 2012

Bodø som turistmål?


Det burde være like artig å besøke et museum som å dra til Bø Sommarland. Men få museer tør å slippe seg nok løs og bruke fornøyelsespark-elementer som virkemidler i utstillingene.  Vi ønsker å gjøre det! Utsette deg for et atomangrep, eller ta deg med på avskjæring av sovjetiske bombefly i Vestfjorden. Bare for å nevne noen smakebiter.  

I dagens Avisa Nordland har prosjektleder for Isfronten, Karl Kleve sett nærmere på Bodø som turistmål Isfronten som et mulig reiselivsfyrtårn for regionen. (Les hele artikkelen i avisen/e-avisen eller under "Les mer" nederst i dette innlegget)



Bodø har en særpreget historie som formidlet rett kan bli en skikkelig publikumsattraksjon og et fyrtårn å bygge en turistindustri rundt. Vi kan bidra til fortsatt vekst for byen samtidig som vi tilfredsstiller nasjonens behov for å bevare noen spor etter den mest sentrale militære konflikten i norsk historie. 
Norsk Luftfartsmuseum prøver vi å realisere prosjektet «Isfronten – Kald Krig Opplevelser»: Vi vil bevare den enorme underjordiske og atomsikre hangaren Anlegg 96 og fylle den med en spennende utstilling hvor du blir dratt inn som en aktiv deltaker og kan ha det gøy med historien.
Vil du lese mer om vårt spennende prosjekt?
Trykk HER for å lese vår brosjyre
Trykk HER for å lese søknaden vår til statsbudsjettet 2013

Ønsker du å få tilsendt vår brosjyre i papirformat eller har noe å fortelle oss, så ta gjerne kontakt:
Karl Lorentz Kleve, prosjektleder, tlf: +47 75 50 78 56/+47 97585311
e-post: karl.l.kleve@luftfart.museum.no
Kari Aasjord White, prosjektmedarbeider, tlf: +47 75 50 78 61/+47  971 03 010,
e-post: kari@luftfartsmuseum.no
Per Arvid Tellemann, historieinnsamler tlf: +47 75 50 78 67/+47 900 18 789
e-post: pat@luftfart.museum.no


Bodø som turistmål?

Det moderne Bodø bygger på Forsvaret. Opp mot 3.000 arbeidsplasser vil være i fare når byens hjørnesteinsbedrift Bodø Hovedflystasjon om få år legges ned. Brått befinner vi oss i samme situasjon som tidligere ensidige industristeder som Skien, Mo eller Glomfjord. For å unngå nedgangstider trenger vi alternative områder for vekst som bygger på byens komparative fortrinn.

Tusenvis av turister passerer årlig gjennom regionen vår på vei til andre reisemål. Vi er et transitt-sted. Klarer vi å holde på eksisterende transitt-turister én dag eller to til, vil det gi vekst for en rekke næringer i byen. Og greier vi å trekke enda noen til, vil det bety et stort potensiale for økonomisk vekst for by og region.

Men, dagens markedsføring av Bodø/Salten som reisemål, jager egentlig turisten videre. Det budskapet vi sender ut når vi markedsfører byen, er at den er omgitt av fin natur. Og det er det. Spør du en Bodøværing hva som er flott med byen, er sjansen stor for at han eller hun også vil trekke frem den fine naturen rundt oss. Byen i seg selv er det få eller ingen som nevner. Men problemet med dette naturbaserte reiselivsfokuset, er at fin natur er mange andre steder i Nord-Norge også velsignet med. Lofoten, for eksempel. For turistene som lurer på hvor de skal dra for å se vakker nordnorsk natur, vil valget da være enkelt. De velger Lofoten, som er kjent allerede. Bodø ser de kun fra fergekøen eller flyplassen.

Skal vi lykkes i å holde litt på turisten som er på vei til Lofoten, eller kanskje til og med lokke hit flere, må vi utnytte byens og regionens naturlige fortrinn. Vi har etter min mening to slike:

Et urbant pustehull. Bodø som en avveksling til all naturen. Med konserter, cafeer og shopping. Dette krever at vi får et gjennomtenkt og tiltrekkende byrom langs de aksene turisten kan tenkes å ferdes i. Tromsø er i dag det urbane pustehullet i nord. Men Nord-Norge er stort, og Bodø kan utfylle Tromsø, spesielt i kombinasjon med neste punkt:

Historie: Fly- og Forsvarsbyen Bodø! En by og en region full av spor etter krig, forsvar og sikkerhetspolitikk. Vi nordmenn er ikke vant til å se krig og forsvar som reiselivsattraksjon. Men mange er faktisk interessert i dette, og bruker ferier på å besøke festninger og krigsminnesmerker. I tillegg er de fleste turister komplekse individer som ønsker attraktive kombinasjoner: Både fascinerende natur, god shopping og levende historie.

Dette krever at vi tar vare på den historien vi har, og presenterer den på en attraktiv og tilgjengelig måte, aller helst med et ruvende fyrtårn i midten. Og hva har vi hos oss? Jo, de to aller mest spennende og sentrale militære epoker i norsk historie, hvor forsvar og sikkerhet har hatt aller størst betydning for samfunnsutviklingen: Andre verdenskrig og kald krig. Den kalde krigen spesielt, påvirket oss på så mange måter at nasjonen Norge har et særlig ansvar for å bevare og formidle dens historie.

Kun 500 meter fra Norsk Luftfartsmuseum ligger den kalde krigens mest spennende og særpregede festningsverk: Anlegg 96. Ypperlig beliggende som arena for en utstilling – en TEMAPARK - om hvordan den kalde krigen endret Nord-Norge. Et sted både innfødte og turister kan tas med på en ”RIDE”, og oppleve på kroppen hvordan det var å ligge midt mellom supermaktene og deres arsenal av atomraketter.

På Norsk Luftfartmuseum prøver vi å realisere prosjektet ”Isfronten – Kald Krig Opplevelser”: Vi vil bevare den enorme underjordiske og atomsikre hangaren Anlegg 96 og fylle den med en spennende utstilling hvor du blir dratt inn som en aktiv deltager og kan ha det gøy med historien. Det burde være like artig å besøke et museum som å dra til Bø Sommarland. Men få museer tør å slippe seg nok løs og bruke fornøyelsespark-elementer som virkemidler i utstillingene. Vi ønsker å gjøre det! Utsette deg for et atomangrep, eller ta deg med på avskjæring av sovjetiske bombefly i Vestfjorden. Bare for å nevne noen smakebiter.

Bodø har en særpreget historie som formidlet rett kan bli en skikkelig publikumsattraksjon og et fyrtårn å bygge en turistindustri rundt. Vi kan bidra til fortsatt vekst for byen samtidig som vi tilfredsstiller nasjonens behov for å bevare noen spor etter den mest sentrale militære konflikten i norsk historie.

Karl L. Kleve, konservator Norsk Luftfartsmuseum
.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar