torsdag 30. september 2010

Kald krig på luftfartsmuseet!

Klikk her for å se hele invitasjonen




I kveld fikk vi testa ut vårt nye opplevelsesopplegg for bedrifter på Martin Steinholt fra Nrk. 
Sporty stilte han som "prøvekanin" og deltager på "Øvelse Cold Eagle", direkte inne fra Luftfartsmuseet i programmet, Førkveld. 
Der ble han utsatt for både flyalarm, scrambling og høylydte ordrer fra en krevende Oberst I - streng men med glimt i øyet.

Se han i aksjon, direktesendt på Nrk, Førkveld, 30.09.10.

Se også innslaget på Nrk Nordland i kveld.

Og på direkte i radioen i "Nordland i dag" ca 6/7 ut i sendinga.


Meld på din egen bedrift, styrk samholdet, ha det gøy
og delta på en unik og spennede opplevelse hos oss, du også!
Se bilder og mer info i pressemelding

Bilder og mer om opplegget

Pressemelding fra Norsk Luftfartsmuseum:

Oppdrag Cold Eagle

Norsk Luftfartsmuseum har utviklet et nytt unikt opplevelsestilbud til bedrifts-, og andre grupper som vil besøke museet. Den nye opplevelsen er basert på den kalde krigen, den gang verden var i sort-hvitt, og fienden var klart definert.

På vårt nasjonale museum, med store utstillinger og et spennende, annerledes miljø, kan publikum synke litt tilbake i tid til den kalde krigens hovedperiode for spionasje og mistenksomhet, men også til NATO-fellesskap og amerikansk kulturpåvirkning.

Besøksgruppen blir ved ankomst plutselig aktive besøkende fra ulike NATO-land, og skal delta lagvis i kriseøvelsen Cold Eagle. Et spionfly er skutt ned over Sovjetunionen. Deltagerne må etter en brief om den dramatiske situasjonen, gjennomgå ulike øvelser for å teste samhold og ferdigheter innenfor ”kjente” kald krigs oppdrag. Det hele gjennomføres med en stor porsjon glimt i øyet, ved hjelp av rollespill fra våre to drevne ”militære” øvingsledere og deres hjelpere.

Opplevelsen er en satsing for å gi flere et spennende innblikk i den kalde krigen, på en artig og annerledes måte. Gruppen går rett og slett inn i et rollespill de ikke vet utgangen av. Ved å la gruppen delta aktivt i ”kriseøvelsen”, får de en helt annen inngang i temaet kald krig.

”Vi kunne selvfølgelig lage en egen omvisning om den kalde krigen – det har vi for så vidt allerede, men vi hadde lyst til å lage noe der gjestene blir aktivisert, får være med og sjøl skal bidra til en felles opplevelse. Dette er en internasjonal trend i både reiseliv og museumstilbud verden over. Folk vil ha det artig, men de vil også lære noe – helst ved å delta selv,” - sier Elisabeth Langeland, Markedssjef ved Norsk Luftfartsmuseum.

”Oppdrag Cold Eagle” er en del av museets store prosjekt om den kalde krigen; Isfronten.

Langeland forteller videre: - Norsk Luftfartsmuseum er sammen med 27 andre reiselivsbedrifter med i prosjektet ”innovative Opplevelser”, som er et utviklingsprosjekt i ARENA programmet. Prosjektet er støttet av Norges Forskningsråd, Innovasjon Norge og SIVA. Bedriftene i ”innovative Opplevelser ” har som mål at ”Sammen skal vi begeistre våre gjester med opplevelser i verdensklasse!” Deltakelsen i dette prosjektet har vært en drivkraft i utviklinga av det nye tilbudet Oppdrag Cold Eagle.

Gjennom prosjektet har museet fått viktige kontakter, deriblant gründeren Pål K. Medhus i Høve Støtt opplevelsesproduksjon, som har hjulpet til med utviklingen av Oppdrag Cold Eagle. (Kåret til Experience Expert of The Year 2008 & 2009) http://www.hovestott.no/

I og med den nye oppmerksomheten rundt Treholt-saken, har den kalde krigen fått bred plass i media. Kanskje gjør det museets tilbud enda mer relevant og aktuelt?


Kontakt:
Elisabeth Langeland, Markedssjef: 75 50 78 58
Karl L. Kleve, Prosjektleder; 75 5078 56 / 975 85 311
Bodil Nyaas, Formidlingsleder, 75 50 78 58 / 993 99 248

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar